Thursday, August 15, 2013

Rahsia kekayaan Dan Kejayaan : Konsep Menyumbang (Power of Contribution) Dan Konsep Menerima (Power of Receiving)

Pada nukilanzz saya yang lepas, saya ada menulis serba sedikitzz tentang konsep bersedekah atau power of giving. Namun ianya adalah berlainanzz dengan konsep menyumbang (Power of Contribution) walau pada maksudnya itu adalah hampir samazz.

Konsep menyumbang (Power of Contribution) ini saling berkait rapatzz dengan konsep menerima (Power of Receiving). Untuk memudahkan pemahamanzz anda, saya lebih gemar menggunakan tangki air sebagai perumpamaanzz. Cuba anda lihat pada tangki air yang ada di dalam rumahzz anda. Dari tangki air itu terdapat banyakzz saluran-saluran air yang dipasang dan saluran itu pula dipasangkan ke paip-paipzz di dapur, di tandas, dan sebagainya. Manakala salurzz yang dipasangkan ke tangki air tersebut untuk menerima air dari puncanya pula hanya satu saja. Setuju?

Seandainya salah satu atau beberapa salur paipzz seperti salur paip tandas, dapur, atau sebagainya tersumbat maka air dari tangki rumah anda tadi pasti tidak dapatzz digunakan sebaiknya. Bahkan air yang ingin masuk ke tangki itu pula mungkin akan melimpah keluarzz tanpa anda sedari dan air yang ada di dalamnya pasti akan berkarat dan keringzz jika tidak digunakan. Setuju?

Baik, di sini apa yang saya ingin sampaikanzz ialah tangki air itu boleh diibaratkan sebagai diri andazz dan air itu pula adalah rezeki yang diberikan oleh Yang Maha Esa. Salur-salur paipzz itu pula diibaratkan pula sebagai tempat atau pihak lain dan satu salurzz yang dipasangkan ke tangki itu pula ialah Pemberian Yang Maha Esa.

Jadi air yang ingin diberikan pada tempat-tempatzz (pihak-pihak lain) tertentu perlulah melalui tangki air (diri anda). Setuju? Bayangkan jika tangki air (diri anda) tidak mampu mengalirkanzz air (rezeki) yang diterima ke tempat lain (pihak lain) akibatzz dari salur yang tersumbat tadi. Bukankah air (rezeki) itu akan melimpahzz (membazir) dan air (rezeki) lain yang sedia ada di dalam tangki air (diri anda) itu pula lama-kelamaan akan jadi berkaratzz (hilang nilai) dan kering (hilang) begitu saja tanpa anda sedari?

Saudara dan saudari yang dihormati, 

Jika anda faham akan konsep menyumbang (Power of Contribution) dan konsep menerima (Power of Receiving) ini, saya yakin anda pasti setuju dengan perumpamaanzz yang saya berikan tadi. 

Perhatikan sekali lagi bahawa air yang ingin disalurkan ke tempat-tempatzz lain untuk kegunaan dan kesenangan pihak lain perlulah sentiasa bersihzz dan tiada apa-apa masalah timbulzz sewaktu proses ini dilakukan. Inilah yang dinamakan kuasa menyumbang (Power of Contribution).

Jadi apabila proses ini tiada gangguanzz maka amatlah mudah untuk tangki air ini menerima dan terus menerima air yang ingin disalurkanzz ke dalamnya. Ini pula dinamakan sebagai kuasa menerima (Power of Receiving).

Namun persoalannya di sini, bagaimana ianya harus dilakukanzz. Apakah perkara pertama yang anda perlu buat untuk melihat keberkesanan dua konsep ini?

Lihat, tadi saya ada menyebut tentang salur paipzz yang tersumbat dan akibatnya. Cuba anda fikirkan sejenak. Apa yang akan berlaku jika salur paip ini dibaiki dan tidak tersumbatzz lagi?

Ya, betul. Untuk memastikan diri anda ini menjadi penerima rezeki atau tangki air yang terbaikzz, anda perlu memastikan bahawa diri anda adalah pemberi atau penyumbang yang terbaik terlebihzz dahulu. 

Demikian anda pasti akan merasai nikmatzz kekayaan dan kejayaan yang bakal diberikan kepada anda oleh Yang Maha Kuasa.

Akhir sekali saya memohon ampun dan maaf jika bahasazz yang saya gunakan ini terlalu kasarzz dan biadapzz. Saya juga ingin mendoakan agar anda yang membaca dan berkongsikan ia dengan orangzz lain akan mendapat kekayaan dan kejayaan daripada Allah S.W.T. Insha Allah.

> Dozz or Diezz<
   Captain Azrin

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Elf Coupons